Yayın grafiklerinin oluşturulması, dağıtımı ve yayına verilmesi muhtemelen haber üretim sürecinin en karmaşık, yoğun bir emek ve zaman isteyen konularıdır. Bu nedenle, haber birimi çalışanlarının, bir hikâyeyi rakiplerinden önce ortaya çıkarmaları için ortak ve çoğu zaman eş zamanlı bir şekilde çalışması önemlidir.
Bu konudaki çözüm dosyaları kararlı ve güvenli bir şekilde göndermek için Internet Protokolü’ nün (IP) faydalarından yararlanan tamamı ağ tabanlı operasyonlardır. Ayrıca, IP altyapısını oluşturmak daha az maliyetlidir ve oluşturulması için, çoğu kez, daha az insan gücüne gereksinim vardır.
Vizrt, yapılan kapsamlı saha araştırmaları ve paha biçilemez müşteri geri-dönüşlerinden sonra, IP’nin bütün avantajlarını kendine has özelliklerini bozmadan kullanan, sonraki nesil Viz Engine –gerçek zamanlı birleştirme (real-time compositing) teknolojisi esasıyla- için yeni bir ürün yol haritası (roadmap) başlattı. Eğer günümüz yapımcıları kapsamlı bir grafik desteğiyle hikâyeyi ilk önce kendileri almak isterlerse, en az çaba isteyen ve daha esnek bir iş akışına geçmek durumdalar. Vizrt bahsedilen bu teknolojiyi Las Vegas’ taki NAB 2013’ de bu sene sergileyecek.
Vizrt’ nin Baş Teknoloji Yöneticisi Peter Ole Jakobsen, sektörün aynı kaynaklarla daha fazla iş yapan başka bir platforma geçmesi gerektiğini ve bu bulmacanın en seçilir parçasının ise IP olduğunu söyler.
Jakobsen’ in yine de, kendi ürün grubu içerisinde IP için daha büyük planları vardır. IP-tabanlı Viz Engine sadece bir ağ bağlantısı ve IP giriş/çıkışına ihtiyacı bulunmaktadır. Kendisi, geleneksel resim masalarına ihtiyaç olmadan, video sunucularının kontrol edilerek bir akış içerisindeki haberlerin oynatılmasında, karmaşık geçişlerin gerçekleştirilmesinde sadece IP tetiklemelerinin kullanıldığı bir günü öngörmektedir. Vizrt’ nin Timeline Editor uygulaması, tercih edilen grafiklerin ve video dosyalarının bir zaman çizelgesine (timeline) eklenmesinde kullanılır. Kullanıcılar daha sonra –bütün popüler haber merkezi otomasyon sistemlerinde olduğu gibi- MOS objeleri olarak oluşturulan video ve grafik elemanlarını Viz Trio’ daki akışlara sürüklerler.
Bu işlem bir haberin yayına daha hızlı çıkması sırasında önemli ölçüde zaman ve insan gücü tasarrufu sağlar. Ayrıca bu stratejiyi kullanmak bazı zamanlarda yayın sırasında daha az teknik hatanın ortaya çıkmasını da sağlar. Bu işlem için ayrılmış sunucuların bir bileşen olarak tesisteki mevcut IP-tabanlı iş akışına kolaylıkla oturması, sunucunun tesiste yer alan router’ a bağlanmasında ayrıca bir ara-yüze, SDI kablo veya başka bir SDI altyapısına ihtiyacı olmaması durumları haber kanalları için tam anlamıyla gerçek bir kazançtır. IP-tabanlı Viz Engine birden fazla (hybrid) mod’ da çalışabilir, SDI giriş ve IP çıkış, aynı zamanda yayına olduğu gibi çevrimiçi ve mobil ortamlara da eş zamanlı olarak çıkış verilmesini sağlar. Daha önce üretilen IP ürünleri göz önünde bulundurulursa, zaman kazanımıyla beraber böyle bir bakış açısının şu ana kadar var olmadığı bir gerçektir.
Jakonsen: “Buradaki amaç bir hikâyenin son aşaması sırasında muhabir ve yapımcıyı yakınlaştırırken maliyeti en aza indirmektir. Söz konusu hikâye bu sayede en kapsamlı şekilde iletilir. Bizler, yazılım araçlarımızı kullanımını kolay ve göreve özgü yapmak için yöntemler arıyoruz ki, insanlardan oluşan takımlar mümkün olduğunca verimli olabilsinler.” dedi.
Aslında Vizrt’ nin IP stratejisi ayrıca, muhabirlerin sahada görüntüleri düzenlemelerini ve bu dosyaları IP kullanan bir iletim cihazı yardımıyla haber kanalına geri göndermelerini sağlar. Bu pahalı bir mobil yapım aracı (kamyonu) veya bir cep telefonu da olabilir. Bu strateji ayrıca; Viz Media Engine ve Viz World ile olan yeni Adobe entegrasyonu yanı sıra Viz Trio karakter jeneratörü (KJ) ve Viz Content Pilot gibi, üçüncü parti ürünlerin Vizrt üretim araçlarına ait geniş ürün yelpazesiyle sıkı bir şekilde entegre olmasını da destekler.
Yine de bu strateji sadece hızla ilgili olmasından daha fazladır.
IP-tabanlı Viz Engine, ekran grafiklerini gerçek zamanda ürettiği esnada medya, ses ve video dosyalarının da IP üzerinden gönderilmesini de gerçekleştirir. IP-tabanlı Viz Engine ve Viz Media Engine medya varlık yönetimi (Media Asset Management-MAM) çözümü yayıncı kuruluşların –kayıttan dağıtıma kadar olan- bütün içeriklerini yönetmelerine imkân veren tam, bir uçtan öteki uca bir IP çözümünü temsil eder. Bu iş akışı yayıncı kuruluşların hız ve hacim konularında daha iyi olmalarını ve çoklu platformlara ilgili içeriklerin dağıtılması için gerekli adaptasyonu sağlar.
Canlı haber programı gazetecileri ve yapımcıları, IP’ nin bütün gücünü kullanarak, haber merkezi otomasyon sistemi içerisinde yer alan Viz Content Pilot üzerinden, Vizrt grafik şablonlarını ve medya içeriklerini arayabilir ve onlara erişebilirler. Grafik şablonları Viz Artist 3D tasarım yazılımı kullanılarak oluşturulur ve IP ağı üzerinden dosyalar şeklinde taşınır. Gazeteciler Viz Content Pilot şablon ara-yüzüne haber otomasyon sistemi içerisinden erişir ve daha sonra Viz Media Engine’ i kullanarak Vizrt veya üçüncü parti bir medya varlık yönetimi sistemi içerisinden istedikleri içerikleri alırlar.
Günümüzde yayıncı kuruluşların çeşitli dağıtım platformlarının (TV, Internet, Mobil video) tümünü desteklemeleri için daha zeki ve hızlı bir şekilde çalışmaları gerektiği açıktır. Vizrt, IP’ nin faydaları ve onun getirdiği maliyet etkinliği ve esnekliği gibi bütün özelliklerini daha ileriye taşıma konusunda haber yayıncılığı yapan kendi müşterilerine yardımcı olmak için kararlıdır.
Bu yetenek sayesinde, önceden tasarlanmış grafik şablonlarında yer alan seçili video görüntüleri oynarken ve IP üzerinden gönderme işlemi devam ederken, haber ekibi aynı anda sınırsız sayıda grafiği üretebilirler. IP teknolojisi bileşenlerinin olgunluğu ve video’ nun bir IP dosyası olması düşüncesinin değişmesi yayıncı kuruluşların kendi geleceklerini parlak görmelerini sağlamıştır. Vizrt Jakobsen, “IP’ nin ortaya çıkması uzun zaman önce gelen bir devrimdir” demiştir.
Sistemleri ayrıca, herhangi bir sayıda farklı grafikleri (herhangi bir parametreye dayalı-coğrafya, günün saati, hava durumu vs.) üretmek için de kullanmak mümkün olacak böylece, yerel sponsorlar/reklam şirketleri için kolayca yeni bir gelir sağlamanın yolunu açar.
Jakobsen: “Bence sektör IP altyapısının faydalarını inkâr etmeyen bir seviyeye ulaşmış ve bunu uygularken de en az çaba isteyen yolları bulmaya çalışmaktadır. Biz Vizrt’ de, IP altyapısı yayarken bunun kolay, hataya toleranslı ve geleceğe uyumlu olmasına odaklanmış durumdayız. Biz kendi mühendislerimizin günümüz haber yayıncılığının IP geleceğini üzerinde çalıştığına gerçekten inanıyoruz” dedi.
Vizrt IP-tabanlı Viz Engine ve Viz Media Engine ürünlerini bu sene NAB 2013’ de SL3305 standında gösterecek.